Deze website gebruikt cookies.

Langeafstandsfietsen

Met welke fiets?

Wat verstaan we onder een trekkingfiets? 
Een toerfiets of trekkingfiets is een fiets die ontworpen of aangepast is om fietsvakanties te maken, met voorzieningen om bagage mee te dragen. Kenmerkend voor een degelijke trekkingfiets zijn een steviger frame en extra versnellingen. Maar waar kan je best nog op letten?

met dank aan Op Weg redacteur Guy Raskin

  • FRAME
    Het frame van een toerfiets moet stijf genoeg zijn om veilig lange afdalingen te maken met volledige bepakking. Een stalen frame heeft een langere levensduur dan chroom-molybdeenstaal, aluminium of carbon. Het is ook makkelijker te buigen en te lassen bij pech onderweg. Zelf heb ik altijd een stalen kader geprefereerd, maar bij de recente aankoop van mijn e-trekkingfiets ben ik overgestapt naar aluminium. Om het extra gewicht van motor en batterij een beetje te compenseren.
  • VERSNELLINGEN
    Derailleursversnelling, naafversnelling of versnelling in de trapas? De eerste optie is relatief goedkoop maar vraagt veel onderhoud. De andere zijn duurder maar zorgen zelden voor problemen. Waardoor na verloop van tijd de goedkopere optie vaak duurder wordt. In 13 jaar heb ik meer dan 100.000 km gefietst met een Rohloffnaaf. Mijn recent aangeschafte e-trekkingfiets is uitgerust met een Pinion  versnellingsbak. Hij moet zich nog bewijzen, maar de eerste 5.000 km waren veelbelovend.
  • WIELEN
    Vanwege de extra bagage hebben toerfietsen vaak robuuste naven en stevige velgen. De voorvork wordt soms geveerd om wielen, frame en berijder te beschermen tegen schokken. Aangezien elke beweging van de vering ten koste gaat van menselijke energie, is niet iedereen daarvoor te vinden.REMMEN Toerfietsen zijn uitgerust met cantilever remmen of met schijfremmen. Remblokjes vervangen is bij de eerste optie relatief eenvoudig. Maar schijfremmen hebben een betere remkracht en functioneren beter in natte omstandigheden. Op mijn oude toerfiets heb ik Magura Remmen die makkelijk af te stellen zijn. Op de nieuwe fiets zijn schijfremmen gemonteerd in combinatie met een achterwielmotor.
Nieuw item
  • REMMEN
    Toerfietsen zijn uitgerust met cantilever remmen of met schijfremmen. Remblokjes vervangen is bij de eerste optie relatief eenvoudig. Maar schijfremmen hebben een betere remkracht en functioneren beter in natte omstandigheden. Op mijn oude toerfiets heb ik Magura Remmen die makkelijk af te stellen zijn. Op de nieuwe fiets zijn schijfremmen gemonteerd in combinatie met een achterwielmotor.
  • STUUR EN HANDGREPEN
    Vlinderstuur, triatlonstuur of bar ends? Recht of licht of sterk gebogen? Volgens mij is dit gewoon een kwestie van persoonlijk gevoel. Een niet te breed stuur is sowieso makkelijker bij het transporteren van de fiets, denk maar aan de smalle deuren en gangen in vele treinen.
  • ZADEL
    Toerfietsers prefereren meestal een hard, smal zadel. Voor lange fietstochten geven smalle doorgaans minder ongemak dan brede zadels, die eerder bedoeld zijn voor kortere ritten. Een lederen zadel krijgt vaak de voorkeur boven eentje met schuimvulling. Zelf ben ik al aan mijn derde lederen Brooks toe. Voor een verende zadelpen geldt hetzelfde als de verende voorvork.
Nieuw item
  • VERLICHTING
    Dynamo, naaf of batterij? Mijn voorkeur gaat uit naar de naafdynamo. Nadeel is het extra gewicht van de naaf, maar hij heeft een minimale weerstand. Zelfs op mijn elektrische toerfiets heb ik de naafdynamo verkozen boven aansluiting op batterij. Voor het geval ik toch eens zonder batterij wil fietsen of zonder stroom val.
  • PEDALEN
    Gewone pedalen geven krachtverlies omdat je voeten geen houvast hebben. Het grote voordeel van klikpedalen is dat je zowel bij de neerwaartse als de opwaartse beweging kracht kan uitoefenen. Maar ze hebben één vervelende eigenschap: het is altijd de vraag of je bij een incident snel genoeg los klikt. Omdat bij een toerfiets het extra gewicht ook meespeelt, gaat mijn voorkeur uit naar gewone platformpedalen waarop ik pedaalhaken gemonteerd heb, om het afschuiven te voorkomen en krachtverlies te beperken.
  • KETTING OF RIEM
    Bij aanschaf van mijn nieuwe fiets heb ik op het allerlaatste moment gekozen voor een ketting. Mijn gevoel zegt dat een goed geoliede ketting toch gesmeerder loopt dan een riem. Bovendien is een ketting bij breuk te repareren, wat niet het geval is bij een riem. Voor de prijs van één riem koop je 5 à 6 kettingen. Een riem gaat natuurlijk langer mee, maar het vervangen van de tandwielen van een riem is dan weer duurder.
Nieuw item
  • ELEKTRISCH
    Degelijke e-trekkingfietsen zijn uitgerust met een midden- of achterwielmotor. Een rotatiesensor registreert of de pedalen van de fiets draaien en met welke frequentie. Hieruit berekent de computer op welke kracht de motor moet draaien. Hoe sneller de trappers ronddraaien, hoe meer ondersteuning. Wanneer je bergop langzamer trapt, zorgt dit al eens voor te weinig ondersteuning. Een trapkrachtsensor registreert hoeveel kracht op de pedalen wordt uitgeoefend. Hierdoor krijg je de ondersteuning die je wenst, ook bergop en bij tegenwind. Dit voelt natuurlijker aan en benadert bij verstandig gebruik het gewone fietsen.
  • PRIJSKAARTJE (anno 2020)
    Aan een degelijke toerfiets hangt een prijskaartje. Als we een trekkingfiets met Shimano XT-componenten met 30 versnellingen inclusief de door mij aangehaalde andere onderdelen als standaard nemen, kom je grosso modo uit tussen € 2000 en € 3000. Voor dezelfde fiets met Rohloffnaaf komt er ongeveer € 700 bij, voor een Pinion van € 600 tot € 1300 afhankelijk van het de versie. Een gelijkaardige e-bike met Bosch motor situeert zich rond € 3700. Een Pendix met Rohloff rond € 4300 en een Neodrives met Pinion rond € 5700. Dit zijn prijzen bij minder bekende, maar gerenommeerde Duitse merken. Op de Belgische markt liggen de prijzen in het algemeen tot 30% hoger.
Nieuw item

Artikels uit Op Weg

  • fiets (c) Guy Raskin
    Van klikpedalen tot schijfremmen

    Kenmerken van een degelijke (e-)trekkingfiets zijn een steviger frame en extra versnellingen. Maar waar kan je best nog op letten? ...

    Lees meer